ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA
SYSTEMU POJAZD I KIEROWCA

 

Zakres i warunki swiadczenia uslug.

Uzytkowanie ESP PiK oznacza calkowita zgode na przestrzeganie postanowien Regulaminu oraz akceptacje Polityki Prywatnosci.


Spis zawartosci:

 I. Rejestracja konta, logowanie do systemu ESP PiK i usuniecie konta z systemu ESP PiK.

  1. Jakie dane sa konieczne do rejestracji konta?
  2. Dlaczego musze podawac adres zamieszkiwania przy skladaniu wniosku droga elektroniczna?
  3. Rejestracja konta zostala zakonczona, ale nie moge sie zalogowac. Pojawia sie informacja o zlej nazwie uzytkownika lub hasle.
  4. W jaki sposób aktywowac konto?
  5. Posiadam aktywne konto, jednak nie moge zalogowac sie do systemu ESP PiK.
  6. Nie pamietam nazwy uzytkownika i hasla do systemu ESP PiK.
  7. Jak moge usunac konto z systemu ESP PiK?
  8. Czy moge ponownie zarejestrowac sie po usunieciu konta?
  9. Wiadomosc e-mail z odnosnikiem aktywacyjnym lub haslem do odzyskania konta nie dotarla.
  10. Dlaczego mam czekac 24 godziny, na wiadomosc?

 II. Skladanie, edycja i usuwanie wniosków.

  1. Co musze zrobic po wyslaniu wniosku elektronicznego dotyczacego prawa jazdy?
  2. Jak zlozyc wypelnic i wyslac wniosek?
  3. Urzedu, do którego chce wyslac wniosek nie ma na liscie. Dlaczego?
  4. Jakie pliki mozna zalaczyc do wniosku?
  5. Jakiej wielkosci moga byc zalaczniki?
  6. Czym jest podpis kwalifikowany?
  7. Czym jest UPO?
  8. Gdzie w ESP PiK znajde UPO?
  9. Czym jest PKK?
  10. Do czego sluzy PKK?
  11. Gdzie w ESP PiK znajde PKK?
  12. Jak wydrukowac UPO lub PKK?

 III. Przygotowanie zdjecia i podpisu oraz innych zalaczników do zalaczenia do e-wniosku.

  1. Skrócony opis wymagan dla zdjecia i podpisu przekazywanych, jako zalaczniki do e-wniosku.
  2. Czym jest typ pliku, a czym jest jego rozszerzenie?
  3. Jak zmienic typ pliku graficznego?
  4. Jak skanowac zdjecie?
  5. Jak skanowac podpis?
  6. Przyklady poprawnie i niepoprawnie przygotowanych zalaczników zdjec i podpisów.
  7. Jak dostosowac wymiary zdjecia i podpisu?
  8. Jak dostosowac rozmiar pliku zalacznika typu jpg?

 IV. Podpisywanie wniosków.

  1. Czym jest podpis kwalifikowany?
  2. Czym jest profil zaufany?
  3. Jakie sa róznice pomiedzy podpisem kwalifikowanym, a profilem zaufanym?
  4. Jakie przebiega proces podpisania wniosku przy uzyciu podpisu kwalifikowanego?
  5. Jakie przebiega proces podpisania wniosku przy uzyciu profilu zaufanego?

 V. Platnosci.

  1. Czym sa platnosci?
  2. Czy mozna wykonac platnosc do kazdego skladanego wniosku w ESP PiK?
  3. Jak wykonac platnosc w ESP PiK?
  4. Czy moge wyslac e-wniosek bez platnosci?
  5. Co oznaczaja statusy platnosci?
  6. Dlaczego po wykonaniu platnosci nie moge podpisac wniosku?
  7. Zostala wykonana platnosc na kwote mniejsza, niz konieczna do zaplacenia. Czy mozna wykonac doplate?
  8. Zostala wykonana platnosc na kwote wyzsza niz faktyczny koszt. W jaki sposób odzyskac nadplate?
  9. Platnosc zostala wykonana, ale wniosek nie zostanie wyslany. Jak odzyskac pieniadze?

 VI. Wymagania systemu.

  1. Co jest potrzebne do dzialania systemu ESP PiK?
  2. Jak sprawdzic, czy mam zainstalowana wirtualna maszyne Java i czy dziala ona poprawnie?
  3. Jak zainstalowac wirtualna maszyne Javy?
  4. Co zrobic, jesli mam problem z zainstalowaniem Javy?
  5. Dlaczego nic sie nie dzieje po kliknieciu przycisku "Podpisz wniosek"?

 

 

Zawartosc:

I. Rejestracja konta, logowanie do systemu ESP PiK i usuniecie konta z systemu ESP PiK.

  1. Jakie dane sa konieczne do rejestracji konta?
    W pierwszej kolejnosci konieczne jest okreslenie rodzaju konta, czy konto bedzie dla osoby prywatnej, czy dla firmy? Bedzie to mialo znaczenie przy podawaniu kolejnych danych.
    Bez wzgledu na rodzaj konta nalezy podac nastepujace informacje:
    • Uzytkownik – wartosc podana w tym polu, wraz z wartoscia podana w polu haslo, bedzie sluzyla do logowania do systemu. Nie jest mozliwe uzycie jednej nazwy uzytkownika dla dwóch lub wiecej aktywnych kont.
    • Haslo – wartosc podana w tym polu, wraz z wartoscia podana w polu uzytkownik, bedzie sluzyla do logowania do systemu.
    • Powtórz Haslo – w tym polu nalezy ponownie wpisac wartosc, która zostala wpisana w polu haslo. Zadaniem tego pola jest zweryfikowanie, czy nie zostal popelniony blad przy podawaniu hasla.
    • Pytanie – z listy zdefiniowanych pytan nalezy wybrac jedno, odpowiedziec na nie w polu odpowiedz. Jest to zabezpieczenie uzywane w przypadku utraty hasla do konta.
    • Odpowiedz – w tym polu nalezy wpisac odpowiedz na pytanie wybrane z listy pytan. Jest to zabezpieczenie uzywane w przypadku utraty hasla do konta.
    • Kod pocztowy, Miasto, Ulica, Dom, Lokal – pola nalezy uzupelnic danymi zgodnymi z adresem zamieszkania, w przypadku rejestracji osoby fizycznej, lub adresem siedziby firmy, w przypadku rejestracji firmy. Pole lokal nie jest polem wymaganym.
    • Numer telefonu – numer telefonu nalezy wpisac bez odstepów i bez znaków innych niz cyfry. Numery telefonów komórkowych powinny byc podane bez kodu kraju. Pole to nie jest niezbedne.
    • E-mail – podanie adresu poczty elektronicznej jest konieczne do aktywacji konta, a w przypadku zagubienia hasla do odzyskania dostepu do konta. Jeden adres e-mail moze byc uzyty tylko przy jednym koncie w systemie ESP PiK.
    • Powtórz e-mail – w tym polu nalezy wpisac ponownie adres poczty elektronicznej. Jego zadaniem jest wyeliminowanie bledu podczas wpisywania adresu w polu e-mail.
    Podczas rejestracji konta firmowego konieczne jest podanie:
    • Nazwa Firmy – w tym polu nalezy wpisac pelna nazwe firmy.
    • REGON – numer REGON nalezy wpisac bez odstepów i bez znaków innych niz cyfry.
    • NIP – numer NIP nalezy wpisac bez odstepów i bez znaków innych niz cyfry.
    Podczas rejestracji konta osoby fizycznej, poza ww. danymi konieczne jest podanie:
    • Nr PESEL – w tym polu nalezy wpisac numer PESEL (Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludnosci). Numer PESEL jest nadawany kazdej osobie przebywajacej na terenie RP, zameldowanej na pobyt staly lub czasowy trwajacy ponad 3 miesiace.
    • Nazwisko – pole powinno byc wypelnione zgodnie z dokumentem stwierdzajacym tozsamosc.
    • Drugie nazwisko – nie jest to pole wymagane. Uzupelniaja je osoby poslugujace sie dwoma nazwiskami.
    • Imie - pole powinno byc wypelnione zgodnie z dokumentem stwierdzajacym tozsamosc.
    • Drugie imie - nie jest to pole wymagane. Uzupelniaja je osoby poslugujace sie dwoma imionami.
    • Miejsce urodzenia - pole powinno byc wypelnione zgodnie z dokumentem stwierdzajacym tozsamosc.
    • Obywatelstwo – z rozwijalnej listy nalezy wybrac obywatelstwo.


    Do góry

  2. Dlaczego musze podawac adres zamieszkiwania przy skladaniu wniosku droga elektroniczna?

    Urzad ma obowiazek zalatwiania spraw zgodnie z wlasciwoscia miejscowa, a dokumenty musza posiadac adres. Adres powinien byc weryfikowany kazdorazowo przy skladaniu wniosku ze szczególnym uwzglednieniem sytuacji, gdy wniosek jest skladany w celu wymiany dokumentów lub przerejestrowania pojazdu, które wynikaja ze zmiany miejsca zamieszkania.

    Do góry

  3. Rejestracja konta zostala zakonczona, ale nie moge sie zalogowac. Pojawia sie informacja o zlej nazwie uzytkownika lub hasle.

    Wypelnienie formularza rejestracyjnego i wyslanie go do systemu ESP PiK jest pierwszym krokiem w procesie rejestracji konta. Nie jest mozliwe zalogowanie do systemu ESP PiK natychmiast po wyslaniu danych z formularza. Zalogowanie do systemu ESP PiK bedzie mozliwe po aktywowaniu konta.

    Do góry

  4. W jaki sposób aktywowac konto?

    Aktywacje konta wykonuje sie przez klikniecie odnosnika, który zostal przeslany na wskazany adres e-mail. Wiadomosc ta zawiera równiez wskazówki, co zrobic, jesli odnosnik nie dziala.

    Do góry

  5. Posiadam aktywne konto, jednak nie moge zalogowac sie do systemu ESP PiK.

    W takim przypadku nalezy zweryfikowac poprawnosc danych do logowania: nazwa uzytkownika i haslo. Przyczyna problemu moze byc wlaczony klawisz „Caps Lock” na klawiaturze lub przestawiona strona kodowa przegladarki lub systemu operacyjnego (znaki wpisywane w systemie sa inne niz te, które sa wciskane na klawiaturze). Zbyt wiele nieudanych prób logowania powoduje tymczasowe zablokowanie konta. W czasie, gdy konto jest zablokowane nie ma mozliwosci odzyskania do niego dostepu nawet przez opcje „Przypomnij dane autoryzacyjne”.

    Do góry

  6. Nie pamietam nazwy uzytkownika i hasla do systemu ESP PiK.

    W takim przypadku nalezy skorzystac z opcji odzyskania danych dostepowych. Odnosnik „Przypomnij dane do autoryzacji” znajduje sie pod formularzem logowania. Po jego kliknieciu zostanie wyswietlony formularz, który umozliwi odzyskanie dostepu do konta. W ww. formularzu nalezy podac adres e-mail, na który, po weryfikacji, zostanie wyslana wiadomosc z danymi umozliwiajacymi odzyskanie dostepu do konta ESP PiK. Operacja ta jest mozliwa, jesli konto nie zostalo wczesniej usuniete z systemu ESP PiK przez uzytkownika.

    Do góry

  7. Jak moge usunac konto z systemu ESP PiK?

    W celu usuniecia konta nalezy z menu wybrac pozycje „Wyrejestruj konto”. Wyswietlony zostanie formularz potwierdzajacy usuniecie konta z systemu ESP PiK. W celu kontynuowania wyrejestrowania nalezy podac swoje haslo do systemu i kliknac odnosnik usun. Usuniecie konta z systemu spowoduje utrate wszystkich danych uzytkownika wlacznie z wnioskami, które nie zostaly przekazane do urzedu.

    Do góry

  8. Czy moge ponownie zarejestrowac sie po usunieciu konta?

    Tak. Po wyrejestrowaniu konta wszystkie dane dotyczace osoby lub firmy zostaja uwolnione. W celu ponownej rejestracji nalezy postepowac tak samo, jak przy pierwszej rejestracji.

    Do góry

  9. Wiadomosc e-mail z odnosnikiem aktywacyjnym lub haslem do odzyskania konta nie dotarla.

    Internet jest szybkim medium, jednak wystepuja w nim opóznienia zwiazane z przekazywaniem wiadomosci pomiedzy serwerami pocztowymi. Wiele serwerów poczty skanuje wiadomosci w celu wyszukiwania wirusów lub niechcianych wiadomosci (spam). Operacje te zabieraja czas, co moze byc przyczyna opóznienia.
    Jesli wiadomosc nie dociera do skrzynki odbiorczej po kliku minutach nalezy:
    • pobrac wiadomosci z serwera pocztowego, jesli wiadomosci sa odczytywane przy uzyciu klienta pocztowego zainstalowanego na komputerze lub odswiezyc strone systemu pocztowego, jesli wiadomosci sa odczytywane przy uzyciu strony internetowej dostawcy uslugi poczty;
    • sprawdzic folder z niechcianymi wiadomosciami, gdyz serwer pocztowy mógl zakwalifikowac wiadomosc, jako niechciana;
    • jesli wiadomosc nie dotrze w ciagu 24 godzin nalezy skontaktowac sie z obsluga systemu ESP PiK.


    Do góry

  10. Dlaczego mam czekac 24 godziny, na wiadomosc?

    Jest to maksymalny czas, w którym system ESP PiK bedzie próbowal wyslac wiadomosc, jesli nie bedzie w stanie wyslac jej od razu.

    Do góry


II. Skladanie, edycja i usuwanie wniosków.

  1. Co musze zrobic po wyslaniu wniosku elektronicznego dotyczacego prawa jazdy?

    Osoba skladajaca wniosek elektroniczny, przed wydaniem prawa jazdy, przesyla do organu, do którego zlozyla wniosek za posrednictwem poczty:
    • fotografie, jezeli zdjecie nie bylo zalaczone do wniosku elektronicznego;
    • oryginal orzeczenia lekarskiego stwierdzajacego brak przeciwwskazan zdrowotnych do kierowania pojazdem i orzeczenia psychologicznego o braku przeciwwskazan psychologicznych do kierowania pojazdem, o ile sa one wymagane;
    • pisemna zgoda rodzica lub opiekuna w przypadku osób, które nie ukonczyly 18 lat i chce uzyskac prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T.


    Do góry

  2. Jak zlozyc wypelnic i wyslac wniosek?

    Proces wypelniania wniosku rozpoczyna sie po kliknieciu odnosnika „Zlóz nowy wniosek”. Caly proces jest stworzony na zasadzie kreatora. Pierwszymi krokami w kreatorze sa: wybranie urzedu, do którego ma zostac wyslany wniosek i rodzaju sprawy, której bedzie dotyczyl. W kolejnym kroku nalezy zweryfikowac poprawnosc danych osobowych, które zostana zawarte we wniosku. Po weryfikacji danych nastepuje kilku etapowe podawanie danych i dodawanie zalaczników, które sa specyficzne dla wybranego rodzaju sprawy. W ostatnim kroku jest mozliwe wyswietlenie podgladu wniosku i zalaczników, do niego dolaczonych oraz podpisanie wniosku przy uzyciu podpisu kwalifikowanego. Podpisanie wniosku jest równoznaczne z jego wyslaniem.

    Do góry

  3. Urzedu, do którego chce wyslac wniosek nie ma na liscie. Dlaczego?

    Urzedy musza zglaszac chec przystapienia do ESP PiK, jednak nie maja takiego obowiazku.

    Do góry

  4. Jakie pliki mozna zalaczyc do wniosku?

    Do wniosków dotyczacych rejestracji pojazdów zalaczniki moga byc w formatach: JPG/JPEG lub PDF.
    Do wniosków dotyczacych uprawnien do kierowania mozna zalaczyc pliki w formatach JPG/JPEG.

    Do góry

  5. Jakiej wielkosci moga byc zalaczniki?

    Dla zalaczników typu JPG i JPEG nie moze byc wiekszy niz 200KB.
    Dla zalaczników typu PDF nie moze byc wiekszy niz 2048KB na strone.

    Do góry

  6. Jak podpisac wniosek?

    W ESP PiK wniosek mozna podpisac przy uzyciu certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego. Wiecej informacji o podpisywaniu znajduje sie w czesci IV. Podpisywanie wniosków.

    Do góry

  7. Czym jest UPO?

    Urzedowe Potwierdzenie Odbioru jest generowane, gdy wniosek przejdzie proces weryfikacji technicznej i zostanie przekazany do odpowiedniego urzedu. Jest to elektroniczne potwierdzenie równowazne z potwierdzeniem zlozenia wniosku w urzedzie.

    Do góry

  8. Gdzie w ESP PiK znajde UPO?

    Lista wniosków zawiera kolumne UPO. Domyslnie jest tam znak „-”, która oznacza, ze jeszcze nie wygenerowano UPO dla danego wniosku. Po wyslaniu wniosku i wygenerowaniu dla niego UPO zostana ustawione litery „P” i „Z”, których klikniecie spowoduje: „P” – wyswietlenie podgladu UPO; „Z” – zapisanie UPO do pliku w formacie XML.

    Do góry

  9. Czym jest PKK?

    Profil Kandydata na Kierowce (PKK) jest to unikalny numer, generowany po zlozeniu wniosku o wydanie uprawnien lub z urzedu w przypadku skierowania na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji.

    Do góry

  10. Do czego sluzy PKK?

    Numer PKK jest niezbedny do zapisu na kurs w Osrodku Szkolenia Kierowców (OSK) oraz egzamin Panstwowy w Wojewódzkim Osrodku Ruchu Drogowego (WORD). Aby uzyskac wiecej informacji o Profilu Kandydata na Kierowce lub o procesie uzyskiwania uprawnien, wejdz na strone http://pkk.pwpw.pl.

    Do góry

  11. Gdzie w ESP PiK znajde PKK?

    Lista wniosków zawiera kolumne PKK. Domyslnie jest tam znak „-”, która oznacza, ze jeszcze nie wygenerowano numeru PKK lub nie bedzie on generowany dla danego wniosku. Po wyslaniu wniosku i wygenerowaniu dla niego PKK zostanie ustawiona litera „P”, której klikniecie spowoduje wyswietlenie podgladu PKK.

    Do góry

  12. Jak wydrukowac UPO lub PKK?

    Operacje ta mozna wykonac po wyswietleniu podgladu UPO i PKK. W lewym górnym rogu podgladu znajduje sie przycisk „DRUKUJ”, którego klikniecie spowoduje rozpoczecie procesu drukowania. Sam proces drukowania, jego forma i przebieg, zalezne sa od przegladarki oraz ustawien systemu operacyjnego.

    Do góry


III. Przygotowanie zdjecia i podpisu oraz innych zalaczników do zalaczenia do e-wniosku.

  1. Skrócony opis wymagan dla zdjecia i podpisu przekazywanych, jako zalaczniki do e-wniosku.

    Zdjecie i podpis powinny byc w rozdzielczosci 200DPI. Zdjecie powinno zachowywac proporcje 3,5 x 4,5, co daje okolo 275px szerokosci oraz 354px wysokosci, dla fizycznego rozmiaru 3,5 cm x 4,5 cm. Podpis powinien zachowywac proporcje 7 x 2, co daje okolo 550px szerokosci oraz 160px wysokosci, dla fizycznego rozmiaru 7 cm x 2 cm. Zdjecie i podpis musza byc plikach typu jpg.

    Do góry

  2. Czym jest typ pliku, a czym jest jego rozszerzenie?

    Rozszerzenie pliku to, zazwyczaj, trzy lub cztery ostatnie litery zapisane po kropce za nazwa pliku (.jpg, .jpeg, .pdf itp.). Rozszerzenie pliku pozwala wstepnie okreslic typ pliku. Typ pliku jest opisany wewnatrz pliku i dokladnie okresla, co zawiera dany plik.
    Wspólczesne programy potrafia wyswietlic pliki innego typu niz wskazuje ich rozszerzenie. Przykladem moze byc zmiana nazwy pliku „zdjecie.bmp” na „zdjecie.jpg”. Podczas wyswietlenia takiego pliku nie jest mozliwe wizualne stwierdzenie, jakiego jest on typu, ale faktyczna zawartosc nie jest zgodna z typem opisanym przez rozszerzenie. Zmiana rozszerzenia pliku nie wplywa na jego typ. Zmiana typu jest mozliwa przez zapisanie w docelowym typie, wiecej informacji w „Jak zmienic typ pliku graficznego?”

    Do góry

  3. Jak zmienic typ pliku graficznego?

    W celu zmiany typu pliku graficznego nalezy otworzyc go w programie umozliwiajacym zapisanie pliku w innym typie. Po wyswietleniu pliku w takim programie nalezy skorzystac z opcji „Zapisz jako…”. W wiekszosci programów spowoduje to wyswietlenie okna dialogowego, które poza zmiana nazwy pliku umozliwi zmiane jego typu. Przyklad okna dialogowego z programu umozliwiajacego edycje plików graficznych:

    Okno zapisz



    Do góry

  4. Jak skanowac zdjecie?

    Papierowe zdjecie, które ma zostac zeskanowane w celu przeslania, jako zalacznik do e-wniosku, nie powinno byc ulozone na srodku szyby skanera. W kazdym skanerze jest jeden róg oznaczony strzalka i wszystkie skanowane dokumenty powinny byc dosuwane do tego rogu. Jest to istotne, poniewaz oprogramowanie, dolaczone do wielu skanerów, potrafi rozpoznac, ze skanowane jest zdjecie o rozmiarach 3,5 x 4,5 cm, a nie cala strona A4 (ulozenie fotografii w innym miejscu moze zaklócic dzialanie oprogramowania). Jezeli oprogramowanie skanera, poza zdjeciem, zapisze zbedny obszar, konieczne jest uzycie programu do edycji grafiki. Na potrzeby wyprodukowania prawa jazdy wystarczy zeskanowac fotografie w kolorze i ustawieniu rozdzielczosci 200DPI (mozna uzyc wyzszej rozdzielczosci, ale bedzie konieczne dostosowanie zdjecia w programie do edycji grafiki). Jesli obraz zeskanowanego zdjecia nie spelnia wymagan opisanych w czesci „Skrócony opis wymagan dla zdjecia i podpisu przekazywanych, jako zalaczniki do e-wniosku”, wówczas konieczne jest jego dostosowanie w programie do edycji grafiki. Ogólne wskazówki dotyczace dostosowania obrazu ze skanem zdjecia znajduja sie w dziale „Jak dostosowac wymiary zdjecia i podpisu?”.

    Do góry

  5. Jak skanowac podpis?

    Odreczny podpis nie moze byc zlozony na kartce w kratke lub w linie, poniewaz te elementy uniemozliwia przetworzenie podpisu w systemie produkcji praw jazdy. W celu latwiejszego dostosowania obrazu z zeskanowanym podpisem, najlepiej zlozyc go w górnej lewej czesci kartki (ulatwi to pózniejsze przetworzenie w programie do edycji grafiki). Na potrzeby wyprodukowania prawa jazdy wystarczy zeskanowac podpis w kolorze i ustawieniu rozdzielczosci 200DPI (mozna uzyc wyzszej rozdzielczosci, ale bedzie konieczne dostosowanie zdjecia w programie do edycji grafiki). Ogólne wskazówki dotyczace dostosowania obrazu ze skanem podpisu znajduja sie w dziale „Jak dostosowac wymiary zdjecia i podpisu?”.

    Do góry

  6. Przyklady poprawnie i niepoprawnie przygotowanych zalaczników zdjec i podpisów.

    Rysunki przedstawione w tej czesci pomocy sa jedynie pogladowe i nie mozna ich stosowac jako wzory lub szablony.
    Przyklady poprawnie i niepoprawnie przygotowanych zdjec:

    Niepoprawne zdjecie Niepoprawne zdjecie
    Obrazy posiadaja zbedny obszar – sa to obrazy z zeskanowanymi fotografiami, które nie nadaja sie do zalaczenia do e-wniosku.

    Poprawne zdjecie Poprawne zdjecie
    Obrazy poprawnie przygotowane. Lewy obraz posiada obramowanie zdjecia (widoczna jest cala fotografia). Obraz po prawej zostal wykadrowany w takim stopniu, ze zostal pozbawiony zbednych elementów fotografii (usunieto obramowanie zdjecia i czesc tla).


    Przyklady poprawnie i niepoprawnie przygotowanych podpisów:

    Niepoprawny podpis Niepoprawny podpis
    Obrazy posiadaja zbedny obszar – sa to obrazy z zeskanowanymi podpisami, które nie nadaja sie do zalaczenia do e-wniosku.

    Poprawny podpis Poprawny podpis
    Obrazy poprawnie przygotowane. Posiadaja zachowane proporcje i podpis zlokalizowany w czesci centralnej.



    Do góry

  7. Jak dostosowac wymiary zdjecia i podpisu?

    Zdjecie i podpis moga wymagac dostosowania przed zalaczeniem do e-wniosku. W wiekszosci przypadków wystarcza dwie operacje. Pierwsza jest pozbycie sie zbednych elementów obrazu, a druga dostosowanie wymiarów. W przypadku zdjec wykonanych w formie cyfrowej moze wystarczyc jedynie dostosowanie wymiarów.
    1. Jak pozbyc sie zbednego obszaru z obrazu zdjecia i podpisu?
      • Kazdy program do edycji grafiki posiada mozliwosc zaznaczania fragmentu obrazu. Zazwyczaj jest ono oznaczone ikona prostokata z przerywanych linii.

        Przycisk zaznacz

      • Przy uzyciu tego narzedzia mozna zaznaczyc obszar, który chcemy pozostawic.

        Wykonanie zaznaczenia

      • Zaznaczajac obszar nalezy zwrócic uwage na proporcje zaznaczonego obszaru na podstawie szerokosci i wysokosci zaznaczenia oraz czy zaznaczony obszar nie jest duzo mniejszy niz 275px szerokosci oraz 354px wysokosci dla zdjecia lub 550px szerokosci oraz 160px wysokosci dla podpisu. Obszar zaznaczenia nie powinien stykac sie z linia podpisu lub obrysem twarzy. Pozostawienie wolnej przestrzeni jest istotne w pózniejszych etapach przetwarzania zalacznika oraz produkcji dokumentu.

        Blednie zaznaczony obszar zdjecia
        Linie zaznaczenia przebiegaja zbyt blisko konturów twarzy – jedna z linii styka sie z konturami twarzy.

        Blednie zaznaczony obszar podpisu
        Linie zaznaczenia stykaja sie z liniami podpisu.

      • Szerokosc i wysokosc zaznaczenia sa prezentowane w dolnej czesci programu do edycji po rozpoczeciu zaznaczania.

        Informacje o zaznaczeniu w programie MS Paint
        Przyklad prezentacji rozmiaru zaznaczenia w programie Microsoft Paint

        Dane o zaznaczeniu w programie Paint.Net
        Przyklad prezentacji rozmiaru zaznaczenia w programie Paint.Net

      • Wiekszosc programów do edycji grafiki pozwala zmieniac rozmiar obszaru zaznaczenia po zaznaczeniu, co pozwala dopasowac obszar zaznaczenia. Jesli program, którego uzywasz, nie daje takiej mozliwosci wówczas konieczne jest zaznaczenie od poczatku.

        Zmiana obszaru zaznaczenia

      • Aby nie zmieniac obrazu, który jest zródlem (obraz zeskanowanej fotografii, obraz zeskanowanego podpisu lub fotografia cyfrowa), najlepiej po skopiowaniu zaznaczonego obszaru utworzyc nowy obraz. Wiekszosc programów do edycji grafiki potrafi wklejac do nowego obrazu – ta funkcja pozwala pominac tworzenie nowego obrazu i ustawianie jego parametrów.

        • Zaznaczony obszar nalezy skopiowac do schowka przez menu Edycja -> Kopiuj lub przez klikniecie ikony Kopiuj na pasku narzedziowym.

          Przycisk kopiuj

        • Aby utworzyc nowy obraz nalezy w menu Plik kliknac pozycje Nowy. Tworzac nowy obraz nalezy ustawic jego parametry: szerokosc i wysokosc, zgodnie z rozmiarem zaznaczonego obszaru. Wiele programów do edycji grafiki pozwala ustawic te parametry przed utworzeniem nowego obrazu. W przypadku programów, które nie daja takiej mozliwosci konieczne jest uzycie funkcji „Zmiana rozmiaru” przed wklejeniem skopiowanego obszaru.

          Okno nowego obrazka w programie Paint.Net
          Okno tworzenia nowego obrazu w programie Paint.Net

          Okno zmiany rozmiaru w programie MS Paint
          Okno zmiany rozmiaru w programie Microsoft Paint.

        • Po przygotowaniu nowego obrazy wystarczy wkleic, wczesniej skopiowany, obszar. Jesli wszystkie parametry zostaly poprawnie ustawione wówczas nowy obraz nie bedzie posiadal zadnych niezagospodarowanych przestrzeni. Jesli rozmiar uzyskanego obrazu jest równy lub nie jest duzo mniejszy niz 275px szerokosci i 354px wysokosci dla zdjecia oraz 550px szerokosci i 160px wysokosci dla podpisu, wówczas dane zdjecie lub podpis mozna zalaczyc do e-wniosku po zapisaniu w formacie jpg.
    2. Jak dostosowac wymiary zdjecia i podpisu?
      Obraz zdjecia lub podpisu, który zachowuje odpowiednie proporcje, ale jest zbyt duzy nalezy dostosowac przy pomocy opcji zmiany rozmiaru. Przeprowadzajac ta operacje nalezy pamietac, aby zachowac proporcje. Wiekszosc programów do edycji grafiki w oknie do podania nowego rozmiaru obrazu posiada opcje „Utrzymaj proporcje”. Dzieki tej opcji po wprowadzeniu docelowej szerokosci lub wysokosci wartosc drugiego parametru jest obliczana na podstawie procentowej wartosci zmiany pierwszego parametru – ulatwia to zmiane rozmiaru, jesli maja byc zachowane proporcje.

      Proces zmiany rozmiaru zdjecia na przykladzie programu Microsoft Paint
      • Uruchom narzedzie zmiany rozmiaru.

        Przycisk zmiany rozmiaru w programie MS Paint

      • Upewnij sie, ze zaznaczona jest opcja „Utrzymaj proporcje” oraz ze wartosci sa w pikselach, a nie w procentach.

        Okno zmiany rozmiaru w programie MS Paint

      • Zmien wartosc wysokosci lub szerokosci na wartosc docelowa.
        Sugerowane rozmiary w pikselach
         SzerokoscWysokosc
        Zdjecie 275 354
        Podpis 550 160

        Okno zmiany rozmiaru w programie MS Paint

      • Zaakceptuj nowe wartosci klikajac na przycisk OK – program zamknie okno zmiany rozmiaru i wprowadzi zmiany w obrazie. Jesli efekt jest zadowalajacy nalezy pamietac o zapisaniu zmian.

        Okno zmiany rozmiaru w programie MS Paint



    Do góry

  8. Jak dostosowac rozmiar pliku zalacznika typu jpg?

    Pliki jpg, zalaczane do e-wniosków, sluza do przekazania organowi elektronicznej kopii róznych dokumentów, które sa wymagane w postepowaniu administracyjnym. Pliki jpg moga byc modyfikowane na wiele sposobów przy pomocy programów do edycji grafiki, ale czasami lepiej wykonac nowy skan dokumentu z innymi parametrami. Dokonujac jakichkolwiek modyfikacji nalezy pamietac o czytelnosci danych na obrazach zeskanowanych dokumentów. Zmniejszenie rozmiaru mozna wykonac przez:
    1. Wykonanie skany w mniejszej rozdzielczosci. Przykladowo zamiast 400DPI ustawic 200DPI.
    2. Wykonanie skanu w odcieniach szarosci lub wykonanie skanu czarno – bialego. Ten sposób moze byc pomocny, jesli skanowany dokument zawiera kolorowe elementy (nie istotne w postepowaniu), które spowodowaly automatyczna klasyfikacje skanowanego dokumentu, jako zdjecie, a nie dokument. Klasyfikacje taka czesto wykonuje oprogramowanie skanera. Ogólnie im mniej kolorów tym mniejszy rozmiar pliku jpg.
    3. Wykonanie skanu dokumentu przy ustawieniach oprogramowania skanera „Dokument”, a nie „Obraz” lub „Zdjecie”. Zmiana tego parametru wymusza inny sposób przetwarzania obrazu zeskanowanego dokumentu przez oprogramowanie skanera. Czesto przy takim ustawieniu, tego parametru, oprogramowanie skanera zmienia inne parametry, jak opisana w punkcie 3 zmiana palety kolorów. Ogólnie obraz jest przetwarzany z pominieciem elementów mniej istotnych (tekstura papieru, zabrudzenia lub barwa papieru).
    4. Jesli skanowany jest dokument wydany przez organ np.: prawo jazdy lub dokument zawierajacy duze marginesy, wówczas przydatne moze byc odpowiednie wykadrowanie obrazu zawierajacego skan dokumentu. Proces kadrowania obrazu zostal opisany w czesci „Jak pozbyc sie zbednego obszaru z obrazu zdjecia i podpisu?” – nalezy pamietac, ze podczas kadrowania dokumentu nie beda wazne szerokosci
    5. Nic nie przeszkadza w zastosowaniu kilku z przedstawionych operacji w celu uzyskania odpowiedniego rozmiaru pliku zalacznika typu jpg (max 200KB). Jedynym waznym parametrem jest czytelnosc danych.



    Do góry


IV. Podpisywanie wniosków.

  1. Czym jest podpis kwalifikowany?

    Podpis kwalifikowany jest skrótem dla bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem. Podpis tego typu musi spelniac warunki okreslone w ustawie o podpisie elektronicznym. Jest on weryfikowany waznym certyfikatem kwalifikowanym, a skladany przy pomocy bezpiecznego urzadzenia do skladania podpisu. Jest to podpis równowazny podpisowi wlasnorecznemu.

    Do góry

  2. Czym jest profil zaufany?

    Profil zaufany jest bezplatna metoda potwierdzania tozsamosci obywatela w systemach elektronicznej administracji – to odpowiednik bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego certyfikatem kwalifikowanym. Wykorzystujac profil zaufany obywatel moze zalatwic sprawy administracyjne (np. wnoszenie podan, odwolan, skarg) droga elektroniczna bez koniecznosci osobistego udania sie do urzedu.
    Zródlo: http://epuap.gov.pl/wps/portal/E2_ProfilZaufany

    Do góry

  3. Jakie sa róznice pomiedzy podpisem kwalifikowanym, a profilem zaufanym?

    Do podstawowych róznic mozna zaliczyc:
    • Cena. Profil zaufany jest bezplatny, a za podpis kwalifikowany nalezy zaplacic. W przypadku podpisu kwalifikowanego, poza oplata za sam podpis, konieczne jest zakupienie bezpiecznego urzadzenia do skladania podpisu (nie jest to konieczna w przypadku przedluzania waznosci podpisu).
    • Mozliwosc wykorzystania. Profil zaufany ma waski zakres stosowania, ograniczony do komunikacji z administracja. W przypadku podpisu kwalifikowanego mozna podpisywac róznego rodzaju dokumenty i dane elektroniczne, poczawszy od wiadomosci mailowych, przez dokumenty tworzone w pakietach biurowych np. OpenOffice lub Microsoft Office, a skonczywszy na podpisaniu pliku znajdujacego sie na dysku komputera.
    • Zalaczniki. Suma wielkosci zalaczników wniosku elektronicznego, który moze zostac przeslany z uzyciem profilu zaufanego nie moze przekraczac 3,5MB. W przypadku przekroczenia tego rozmiaru opcja ePUAP zostanie zablokowana i podpisanie wniosku elektronicznego bedzie mozliwe tylko za pomoca podpisu kwalifikowanego.


    Do góry

  4. Jakie przebiega proces podpisania wniosku przy uzyciu podpisu kwalifikowanego?

    Uwaga dla uzytkowników systemów Windows 8, Windows 8.1 i Windows 10.
    Podpisanie wniosku, przy uzyciu podpisu kwalifikowanego, nie jest mozliwe, jesli przegladarka jest uruchomiona w trybie Modern UI (interfejs kafelkowy). Przegladarki uruchamiane w takim trybie nie moga uzywac dodatków JAVA oraz Silverlight. Wynika to z zasad dzialania tego interfejsu i nie jest zalezne od producentów JAVA i ESP PiK.
    Wiecej informacji: http://www.java.com/pl/download/faq/win8_faq.xml

    Po podaniu wszystkich informacji do wniosku zostanie wyswietlona strona umozliwiajaca podglad wniosku i zalaczników oraz podpisanie aktualnego wniosku. W celu podpisania wniosku podpisem kwalifikowanym:
    • konieczne jest podlaczenie urzadzenia do bezpiecznego skladania podpisu (np. czytnik kart z karta) orza upewnienie sie, ze urzadzenie jest poprawnie wykrywane przez system;
    • z listy „Okresl, w jaki sposób zamierzasz podpisac swój wniosek” nalezy wybrac pozycje „Wlasny certyfikat”;
    • kliknac na przycisk „Podpisz wniosek”.
    Wykonanie tych czynnosci spowoduje pobranie na komputer uzytkownika aplikacji JAVA, która pozwoli na podpisanie wniosku przy uzyciu podpisu kwalifikowanego. Jezeli proces podpisania zakonczy sie sukcesem, ESP PiK zostanie przekierowane na strone zawierajaca liste wniosków, w innym przypadku ESP PiK pozostanie na aktualnej stronie i wyswietli informacje o nieudanej próbie podpisania. W przypadku niepowodzenia mozna podjac kolejna próbe podpisania.

    Do góry

  5. Jakie przebiega proces podpisania wniosku przy uzyciu profilu zaufanego?

    Przed rozpoczeciem tego procesu konieczne jest posiadanie Profilu Zaufanego. Proces uzyskania profilu zaufanego jest opisany na stronie ePUAP: Jak uzyskac profil zaufany?

    Po podaniu wszystkich informacji do wniosku zostanie wyswietlona strona umozliwiajaca podglad wniosku i zalaczników oraz podpisanie aktualnego wniosku. W celu podpisania wniosku profilem zaufanym:
    • z listy „Okresl, w jaki sposób zamierzasz podpisac swój wniosek” nalezy wybrac pozycje „Profil zaufany (ePUAP)”;
    • kliknac na przycisk „Podpisz wniosek”;
    • po przekierowaniu na strone ePUAP nalezy postepowac zgodnie ze wskazówkami;
    • po zakonczeniu procesu podpisywania ePUAP przekieruje przegladarke ponownie do strony ESP PiK.
    Jezeli proces podpisania zakonczy sie sukcesem, ESP PiK zostanie przekierowane na strone zawierajaca liste wniosków, w innym przypadku ESP PiK pozostanie na aktualnej stronie i wyswietli informacje o nieudanej próbie podpisania. W przypadku niepowodzenia mozna podjac kolejna próbe podpisania.

    Do góry


V. Platnosci.

  1. Czym sa platnosci?

    Platnosci w ESP PiK umozliwiaja dokonanie przedplaty zwiazanej z danym wnioskiem przed jego przekazaniem do urzedu. Informacja o wykonanej platnosci zostanie przekazana do urzedu wraz z wnioskiem. Platnosci w ESP PiK pozwalaja na wykonanie oplat bez znajomosci numeru konta danego urzedu i bez koniecznosci zalaczania dowodu wplaty.

    Do góry

  2. Czy mozna wykonac platnosc do kazdego skladanego wniosku w ESP PiK?

    Nie. Platnosci mozna wykonac jedynie dla wniosków, które sa skladane do urzedów zapisanych do programu platnosci.

    Do góry

  3. Jak wykonac platnosc w ESP PiK??

    Podczas wprowadzania danych do wniosku zostanie wyswietlona strona z pytaniem „Czy chcesz dokonac platnosci?”. Na tej stronie nalezy kliknac przycisk „Platnosc”. Na stronie podsumowania platnosci nalezy zweryfikowac, czy wszystkie wymagane platnosci sa zaznaczone. Weryfikacja jest szczególnie wazna w przypadku skladania wniosku dotyczacego rejestracji pojazdu, gdzie wystepuje wiele mozliwych platnosci, dla jednego typu wniosku. Po zweryfikowaniu listy platnosci nalezy kliknac na odnosnik „Zaplac” w celu wykonania platnosci. Po kliknieciu odnosnika „Zaplac” nastapi automatyczne przekierowanie do systemu „InfoCar”. Na stronach „InfoCar” nalezy postepowac zgodnie ze wskazówkami tego systemu. Po wykonaniu platnosci nastapi automatyczne przekierowanie na strone systemu ESP PiK.

    Do góry

  4. Czy moge wyslac e-wniosek bez platnosci?

    Jest mozliwe wyslanie wniosku bez platnosci. W tym celu nalezy pominac etap platnosci podczas wprowadzania danych do wniosku. W kroku z pytaniem „Czy chcesz dokonac platnosci?” nalezy kliknac odnosnik „Dalej”. Pozwoli to podpisac wniosek.

    Do góry

  5. Co oznaczaja statusy platnosci?

    • brak – z danym wnioskiem nie jest zwiazana platnosc;
    • oczekuje – ESP PiK oczekuje na potwierdzenie danej platnosci;
    • zaplacono – platnosc zwiazana z wnioskiem zostala wstepnie lub finalnie potwierdzona; potwierdzenie wstepne oznacza, ze podczas dokonywania platnosci nie wystapily problemy, ale proces ksiegowania nie zostal jeszcze zakonczony – nie jest mozliwe podpisanie wniosku; po uzyskaniu potwierdzenie ksiegowania z systemu „InfoCar” ESP PiK umozliwi podpisanie wniosku;
    • blad – w procesie platnosci wystapil blad.


    Do góry

  6. Dlaczego po wykonaniu platnosci nie moge podpisac wniosku?

    Po wykonaniu platnosci ESP PiK oczekuje na potwierdzenie jej zaksiegowania. Potwierdzenie zostanie przekazane niezwlocznie po zakonczeniu ksiegowania. Po otrzymaniu potwierdzenia bedzie mozliwe podpisanie wniosku.

    Do góry

  7. Zostala wykonana platnosc na kwote mniejsza, niz konieczna do zaplacenia. Czy mozna wykonac doplate?

    W urzedzie bedzie mozliwe doplacenie brakujacej kwoty. Doplata moze byc wykonana w kasie urzedu, przy pomocy karty platniczej lub przelewu internetowego.

    Do góry

  8. Zostala wykonana platnosc na kwote wyzsza niz faktyczny koszt. W jaki sposób odzyskac nadplate?

    W przypadku, kiedy chcesz odzyskać nadwyżkę wpłaconej kwoty prosimy o kontakt z właściwym urzędem do któego został przesłany wniosek.

    Do góry

  9. Platnosc zostala wykonana, ale wniosek nie zostanie wyslany. Jak odzyskac pieniadze?

    W przypadku, kiedy chcesz odzyskac nadwyzke wplaconej kwoty prosimy o kontakt z Helpdeskiem pod adresem mailowym esp.pik@pwpw.pl.

    Do góry


VI. Wymagania systemu.

  1. Co jest potrzebne do dzialania systemu ESP PiK?

    Podstawowa rzecza umozliwiajaca poprawne dzialanie systemu ESP PiK jest odpowiednia przegladarka internetowa. Powinna ona spelniac kilka warunków:
    • powinna to byc przegladarka graficzna, czyli umozliwiajaca przegladanie graficznych stron WWW;
    • obslugiwac i miec odblokowane (w ustawieniach) skrypty JavaScript;
    • obslugiwac i miec odblokowana (w ustawieniach) Java-e, jezeli wnioski beda podpisywane przy uzyciu podpisu kwalifikowanego.
    Do prawidlowej obslugi Javy konieczne jest zainstalowanie wirtualnej maszyny Javy w systemie operacyjnym oraz instalacja odpowiedniego dodatku do przegladarki.

    Uwaga dla uzytkowników systemów Windows 8, Windows 8.1 i Windows 10.
    Podpisanie wniosku, przy uzyciu podpisu kwalifikowanego, nie jest mozliwe, jesli przegladarka jest uruchomiona w trybie Modern UI (interfejs kafelkowy). Przegladarki uruchamiane w takim trybie nie moga uzywac dodatków JAVA oraz Silverlight. Wynika to z zasad dzialania tego interfejsu i nie jest zalezne od producentów JAVA i ESP PiK.
    Wiecej informacji: http://www.java.com/pl/download/faq/win8_faq.xml


    Do góry

  2. Jak sprawdzic, czy mam zainstalowana wirtualna maszyne Java i czy dziala ona poprawnie?

    Jezeli weryfikacja ma byc przeprowadzona po zainstalowaniu Javy, nalezy upewnic sie, ze przegladarka zostala zamknieta i otwarta ponownie przed rozpoczeciem sprawdzenia.
    Weryfikacje mozna wykonac na stronie producenta pod adresem: http://www.java.com/pl/download/testjava.jsp Jesli Java zostala poprawnie zainstalowana to w górnej czesci strony zostana wyswietlone informacje o posiadanym systemie operacyjnym oraz wersji Javy.

    Do góry

  3. Jak zainstalowac wirtualna maszyne Javy?

    W przegladarce nalezy otworzyc strone http://www.java.com/pl/download/ i kliknac na pobieranie oprogramowania Java, a nastepnie potwierdzic pobieranie zalecanej wersji (spowoduje to rozpoczecie pobierania instalatora). Pobrany instalator umozliwia instalacje w trybie online. Instalacja w trybie online oznacza, ze instalator polaczy sie z serwerem producenta, pobierze wymagane pliki i rozpocznie instalacje oprogramowania.
    Po zakonczeniu instalacji mozna zweryfikowac jej poprawnosc zgodnie z opisem w punkcie III.2.

    Do góry

  4. Co zrobic, jesli mam problem z zainstalowaniem Javy?

    Najlepszym zródlem informacji, które moga pomóc w rozwiazaniu problemów, jest strona pomocy producenta systemu Java: http://www.java.com/pl/download/help/index.xml

    Do góry

  5. Dlaczego nic sie nie dzieje po kliknieciu przycisku "Podpisz wniosek"?

    Taki problem moze wystapic przy próbie podpisania wniosku certyfikatem kwalifikowanym. Od wersji Java 7 Update 51 niektóre aplikacje Java moga byc blokowane. Jest to efekt podniesienia poziomu zabezpieczen w systemie Java. W celu zlozenia podpisu przy pomocy certyfikatu kwalifikowanego nalezy dodac wyjatek w systemie zabezpieczen Java dla adresu URL https://www.esp.pwpw.pl W celu dodania wyjatku nalezy postepowac zgodnie z instrukcja znajdujaca sie na stronie producenta systemu Java: https://www.java.com/pl/download/help/java_blocked.xml

    Do góry